• Habe hier was über Reifen gefunden:

    This is the assessment from Alastair McQueen, Lotus Senior Test Driver - this is also in the archives.

    ELISE TYRE ASSESSMENT

    Three different tyre specifications were assessed fitted to a standard Elise S1.
    The control tyre was the Original Equipment Pirelli.

    Pirelli P-Zero.
    OE specification. Front 185 55 15 Rear 225 45 16

    Yokohama Advan Neova LTS
    Front 195 50 15 Rear 225 45 16

    Bridgestone SO2
    Front 195 50 15 Rear 225 45 16

    All tyre pressures set at – Front 1.6bar, Rear 1.9bar

    Dry Assessment
    These assessments were carried out on the Hethel Test Track and public roads in cool, dry conditions.

    Steering
    Bridgestone.
    Slightly low steering effort on-centre but with highest overall effort. Response characteristics on and off-centre similar to Pirelli.
    Steering kickback similar to Pirelli. Score
    7.5
    Yokohama.
    Similar to B/S with slightly low on-centre effort but higher self-aligning torque.
    Overall lowest steering efforts, slightly elastic feel with lowest kickback.
    Score 8
    Pirelli Score 7.5

    Handling
    Bridgestone
    Understeer and lift-off oversteer similar to Pirelli. Tracking and dedication are slightly worse than Pirelli, car feeling nervous on
    bumpy surfaces and single wheel inputs.
    Score 7
    Yokohama
    Slight yaw, but overall better balanced than B/S and Pirelli. Very good tracking stability and dedication. Score 8
    Pirelli Score 7.5

    Ride
    Bridgestone
    Poor secondary ride, especially from rear, duddery and unmatched to chassis damping. Score 7
    Yokohama
    Good rolling comfort, secondary ride and impact absorption, better than Pirelli. Score 8
    Pirelli Score 7.5

    Grip
    Bridgestone
    Overall slightly higher dry grip than Pirelli, but with slightly less progressive limit characteristics. Score 7.5
    Yokohama
    Highest overall dry grip with good progression at limit. Grip retained for longer at extreme slip angles. Score 8
    Pirelli Score 7.5

    Noise
    Bridgestone Score 7
    Yokohama Score 7.5
    Pirelli Score 7


    Dry Summary
    Overall the Yokohama tyre showed characteristics which enhanced the performance of the Elise, particularly in ride, tracking
    stability and grip. The Bridgestone tyre
    characteristics were similar to the OE Pirelli but slightly worse in ride, tracking stability and limit grip performance.

    Wet assessment
    These assessments were carried out on the Hethel Test Track and public roads in wet conditions.

    Yokohama.
    Road. Overall similar results to those achieved in dry conditions.

    Track. Wet grip significantly higher than OE Pirelli, with handling bias slightly towards understeer. The tyre gives good grip to
    extreme slip angles as was shown in the
    previous dry assessment, and also has good resistance to aquaplaning. Good yaw stability throughout corner.
    Wet Grip Score 7.5, Handling 7

    Bridgestone.

    Road. Similar results to those achieved in dry conditions although it was felt that dedication and tracking stability was slightly
    improved, with good resistance to
    aquaplaning.

    Track. Overall wet grip similar to Yokohama, but with slightly less understeer. Lift-off oversteer progressive and predictable with
    grip maintained to extreme slip angles.
    Wet Grip Score 7.5, Handling 7

    Pirelli.
    Wet Grip Score 6.5, Handling 6


    Wet Summary
    The Yokohama tyre offers good wet weather performance, with well balanced and predictable handling. The slight bias towards
    understeer offers the driver a clear and safe
    warning that the tyres limit is being approached.
    The Bridgestone tyre offers similar wet weather performance to the Yokohama.

    Overall Summary

    Both the Bridgestone and Yokohama tyres are suitable alternatives to the OE Pirelli tyres used on the standard Elise. The
    Bridgestone tyre offers significant gains in wet
    weather over the Pirelli, but only modest improvements in dry grip at the expense of slightly worse handling and ride qualities. The
    Yokohama tyre offers similar
    improvements in the wet to the Bridgestone, but with better dry characteristics in all respects


    Das Adler Formel 1 Fabrikat ist leider nicht dabei.

  • OE fuer die 111S wohlgemerkt. Auf der Standard sind Pzero in 205/50/16 auf der HA montiert. Soweit mir bekannt ist, gab es den S02 nicht in 195/50/15 sondern nur in 195/55/15 *klugscheiss* Vielleicht ein Fehler oder ein besonderes Modell.

    Den S02 fahre ich in obigen Dimensionen und bin zufriedener als mit dem Pirelli, vorallem im Grenzbereich, da einfacher zu kontrollieren und die Neigung zum Uebersteuern abgenommen hat. Insgesamt neutraler, aber durch den hoeheren Querschnitt an der VA ist das Einlenkverhalten indirekter. Ich benutze ihn als Standardbereifung, also nur auf der Strasse.

    Auf dem Track bei Regen und zum Driften fahre ich Toyo Proxes T1 VA 195/50/15 und HA 225/45/16, weil einfach bestes Preisleistungsverhaeltnis (der Satz 400,-). Dummerweise halten die Hinteren nur halbsolange wie die Vorderen :D Dennoch bin ich eigentlich ganz zufrieden: exaktes Einlenken, Neigung zum Uebersteuern (den ich hier ja haben will) sind vorhanden.

    Dann fahre ich da noch Dunlop DJ01 VA 195/50/15 und HA 225/45/16. Ein Sportreifen ist einem Standardreifen einfach ueberlegen. Ich habe die Erfahrung gemacht, dass man im Slalom ca. 1-3 Sekunden pro Minute schneller ist, je nach Kurs. Auf dem Track bedeutet dies: Ueberholen in geeigneten Kurven ist kein Problem, innen oder aussen :D Nachteile: Preis 600-900,- (je nach Modell), Grauzone Zulassung. Ausserdem faellt der DJ01 sehr breit aus - in schnellen Kurven schleifen die Raeder dann am Alurahmen (egal ob MS oder Standard-Felge) :shock:

    Die Druecke passe ich eigentlich immer an, je nach Situation, wobei die Differenz zwischen VA und HA immer so bei 0,2 - 0,5 bar liegt. Mit dem Dunlop auf Rennstrecke bedeutet dies VA 1,3 und HA 1,5. Aber wie gesagt, das sind alles persoenliche Werte und Erfahrungen, die fuer andere nicht gelten muessen

    Wie siehts denn bei Euch aus?


    Gruss Oliver.

  • Sirs,

    kann die hier erwähnten Erfahrungen und Einschätzungen zum S02 nur bestätigen, wobei ich zusätzlich den Eindruck habe, das eigentlich alle Reaktionen progressiver sind als bei den Pirellis (natürlich handelt es sich auch um ein anderes Format, also ist der direkte Vergleich ohnehin nicht zulässig...).

    Was mir zudem auffiel: Die original-Pirellis auf der Original-Felge sind einfach leichter als die S02 auf der Victory (natürlich ist dieser Umstand auch den unterschiedlichen Formaten geschuldet). Und ich bilde mir ein, daß man das merkt; das ganze Setup fühlt sich etwas gewichtiger und satter an, aber eben auch geringfügig träger.

    Und schließlich ist es noch so, daß die S02 im Gegensatz zu den Pirellis weniger stark zu altern scheinen. Mein Pirellisatz war zum Schluß richtig hart; es dauerte vergleichsweise lang, bis eine entsprechende Temperatur dazu führte, das der Reifen richtigen Grip aufbaute. Bei den S02 funktioniert das schneller, und die Lauffläche fühlt sich immer noch gut an. Das ist bei den Pirellis anders, deren Lauffläche machte auf mich einen verhärteten, schon fast spröden Eindruck.

    Wenn die S02 fällig sind, werde ich jedoch nicht auf den Nachfolger setzen, sondern meinen Erfahrungsschatz mit entsprechenden Sportreifen zu erweitern versuchen. Anfänglich hatte ich diesbezüglich Sorge, daß die Reaktionen des Autos mir dann zu "snappy" würden, aber die Erkenntnisse von Mutti (038) haben mich da eines Besseren belehrt. Mal sehen, was es dann gibt, wenn der Wechsel ansteht - vom 048 wird ja bisher nur gemunkelt...


    Gruß, L.